Letní/zimní pneu
u nákladních aut

 
Pneumatiky u nákladních aut

Zatímco pro osobní auta platí poměrně jasné podmínky, kdy a za jakých okolností používat zimní pneumatiky, pro nákladní auta takto striktní nařízení v České republice neexistuje. Kamiony a další auta s celkovou hmotností nad 3,5 tuny jezdí i v zimě na univerzálních pneumatikách M+S na hnací nápravě s minimální hloubkou dezénu 6 mm. Tento typ pneumatik se používá celoročně. Speciální zimní typ pneumatik nasazují pouze tam, kde je sníh a led na silnicích převážnou část roku (Skandinávie).

Kamiony na mezinárodních trasách překonávají vzdálenosti ve stovkách až tisících kilometrů. Během takové cesty se počasí i několikrát zásadně změní. Například při cestě do Itálie může řidič vyjet z České republiky, kde jsou silnice suché, přes Rakousko, kde může být sněhová kalamita, až na Sicílii, kde je 15 stupňů. „Použití speciálních zimních pneumatik je v tomto případě nelogické, ani ekonomicky nedává smysl,“ uvádí ředitel technického oddělení MOSS logistics Miloslav Paštika. Každé auto MOSS logistics je proto vybavené sněhovými řetězy a jednotliví řidiči se rozhodují podle skutečných povětrnostních podmínek a legislativy dané země, jestli je použijí.

Evropské země se k povinnosti zimních pneumatik na osobních i nákladních autech staví rozdílně – někde ji vůbec neupravují, jinde jsou podmínky jasně dané. Specifické podmínky platí v Německu, kde se celoročně vyžadují na kolech hnací nápravy pneumatiky M+S s alpským symbolem (3 PMSF). „Ty se odlišují směsí, z níž jsou vyrobeny a typem dezénu, což způsobuje lepší ovládání vozidla na sněhu a ledu,“ upřesňuje Miloš Paštika. Pokud v servisu obouvají pneumatiky vyrobené v roce 2018 a dál, již musí dávat tento nový typ, na ostatních autech se staršími pneumatikami se v MOSS logistics postupně přezouvají. Nákladní auta musí být vybavena pneumatikami s alpským symbolem na trvalých hnaných nápravách, nejpozději od 1. ledna 2020 pak i na předních řízených nápravách.

Přehled povinnosti zimních pneu a řetězů v evropských státech dle společnosti Continental